Utrecht wil mogelijk een nieuw intercitystation. Dat staat in het nieuwe programmaplan 'U Ned: Voor bereikbare, gezonde groei in de Metropoolregio Utrecht', dat de gemeente zaterdag heeft gepubliceerd. Voor het plan is een aantal miljarden euro's nodig. Daarom zijn de provincie en de gemeente op 4 juni in gesprek gegaan met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken.

Utrecht is momenteel de snelstgroeiende regio van Nederland. De stad telt momenteel 340 duizend inwoners en er wordt verwacht dat het aantal inwoners in de provincie de komende 12 jaar met zo’n kwart miljoen inwoners zal toenemen. Daarvoor zullen er tot 2030 ongeveer 140 duizend woningen worden gebouwd, waarvan de helft in de stad komt.

Bron: : IB Onderzoek, Gemeente Utrecht

Niet alleen het aantal inwoners maakt een enorme groei door. Waar Utrecht Centraal, het drukste treinstation van Nederland, momenteel 88 miljoen reizigers per jaar verwerkt, zullen dit er in 2030 naar schatting jaarlijks meer dan 100 miljoen worden. Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) vindt daarom dat het anders moet. ‘Zulke heftige aantallen extra inwoners kun je niet vervoeren met het huidige systeem”, zegt de wethouder in een gesprek met de Volkskrant. Van Hooijdonk: “We willen niet zo’n metropool worden als je elders in de wereld ziet, waar al het verkeer vaststaat.” De wethouder geeft ook aan dat Utrecht misschien zelfs in de toekomst een metro nodig heeft.

“Als er iets gebeurt op CS, ligt gelijk het hele land plat”

In ieder geval wordt er in de nieuwe plannen gesproken over een nieuw intercitystation dat de eventuele problemen van Utrecht CS zou moeten kunnen opvangen. Volgens gedeputeerde Dennis Straat van de provincie Utrecht is het huidige Utrecht Centraal kwetsbaar. In een gesprek met RTV Utrecht vertelt hij:  “Als er iets gebeurt op CS, ligt gelijk het hele land plat.” Het nieuwe intercitystation zou mogelijk ergens in de zuidoostelijke hoek van de stad kunnen komen. Er wordt gespeculeerd over Station Lunetten , maar het zou ook een ander treinstation kunnen zijn of zelfs meerdere.

Naast het geld voor het nieuwe station zal er wellicht ook meer geld moeten worden geïnvesteerd in de Uithoflijn. Zodra die lijn opent, is het meteen de drukste tramlijn van Nederland. Wethouder Van Hooijdonk denkt dat tegen de tijd dat die tram rijdt, de lijn al niet toereikend is om de groeiende vervoersstromen richting het Utrechtse science park te verwerken.

Op maandag 4 juni zijn de provincie en de gemeente in gesprek gegaan met de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken. “De middag begon met een werkbezoek waarin we de bewindspersonen en een Amsterdamse delegatie hebben laten zien wat de kansen en uitdagingen zijn op het gebied van verstedelijking en mobiliteit in Utrecht”, laat Matthijs Keuning (woordvoerder Van Hooijdonk) weten aan Nieuws uit Utrecht West.

Op 27 juni zal in de Tweede Kamer een Algemeen Overleg worden gehouden over de plannen van de provincie en de gemeente. Voor die tijd zal er nog een aanvullend bestuurlijk overleg plaatsvinden met de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.