Vanaf woensdag 27 juni is er een (geplande) landelijke staking van de vakbonden in het openbaar steekvervoer. Deze staking is groter dan de staking in januari. U-OV waarschuwt de mensen om rekening te houden met dat er geen bussen of trams rijden. “Wij raden je aan om alternatief vervoer te regelen”.

De laatste geplande staking was op 30 april en 1 mei. U-OV heeft toen die maandagochtend om 10:00 uur via Facebook en Twitter vermeld dat er enkele belangrijke bestemmingen (zoals ziekenhuizen) wel bereikbaar zullen zijn. Ook deze keer weer reden een paar buslijnen wel. Deze dienstregeling werd erg laat, net de dag voor de staking bekend gemaakt. Dat er toch enkele bussen tijden hebben we te danken aan buschauffeurs die niet staken. Verder raden ze de mensen aan om alternatief vervoer te regelen. Veel mensen maken gebruik van de taxi’s. Of een voordeliger alternatief de ov- fiets.

Je hebt het vast voorbij zien komen de afgelopen week, de rood met gele borden waar ‘stakingsdreiging’ op staat. Veel buschauffeurs in Utrecht gaan vanaf 27 juni mee staken. Dit komt onder andere doordat de salarissen die de afgelopen tien jaar niets zijn gestegen buiten de inflatiecorrectie. Chauffeurs in het steekvervoer willen afspraken over de werkdruk die veel te hoog is. Ook is er steeds meer agressiviteit, de veiligheid komt hierdoor in het geding.

Het is bekend dat wijken zoals Kanaleneiland en Lombok hogere criminaliteitscijfers hebben, dit zien we ook terug als we de incidenten bekijken met betrekking op het openbaar vervoer in Utrecht-West. Zo heb ik buurtbewoner Farida gesproken over of ze zich wel veilig voelt in haar wijk. “Overdag wel, soms wordt er wat naar je hoofd geroepen door een groepje jongeren. Ik voel me regelmatig minder veilig in de avonduren, ook in het openbaar vervoer. Gelukkig ben ik zelf nooit getuige geweest van een overval in de bus, maar heb er wel over gehoord van de mensen in mijn omgeving.”

Veel buschauffeurs zijn wanhopig door het toenemend geweld. De meeste voorvallen komen door de overvallen die worden gepleegd. FNV Steekvervoer legt zich hier niet zomaar bij neer. “Dan passen we de wet maar aan”, zegt Veronika Teunissen, bestuurder bij vakbond FNV. “Wat is er nou belangrijker? Een stukje wetstekst of ervoor zorgen dat buschauffeurs hun werk veilig kunnen doen. Tijden zijn veranderd. Door technologische ontwikkelingen is tegenwoordig veel mogelijk.” Als dit doorgevoerd zal worden, zou het dus betekenen dat we voortaan met onze pinpassen ook in de bus kunnen betalen. Dit is al wel mogelijk in de nachtbussen, en binnenkort gaat dit ook van toepassing zijn op de lijnen 1, 2, 3 en 7.