“Hey! Hoe is het?” “Heel druk. Verder prima.” Een voorbeeld van een gesprek dat bijna wekelijks voorkomt bij mij op Whatsapp of onder mijn vrienden. Druk. Druk druk druk. Het gaat goed met me, maar ik moet nog zó veel doen. En ik moet zeggen dat ik me er zelf ook de laatste tijd vaak op betrap.

Bij de zin “Ik heb het druk” – die door het aantal woorden al aangeeft dat men geen tijd heeft om een interessant gesprek te voeren – denk ik niet meteen aan mijn vrienden. Als ik denk aan mensen die het druk hebben, dan zie ik zakenmensen voor mij die de hele dag de Zuidas over en weer rennen om hun topfuncties te kunnen behouden. Maar waar komt die drukte onder mijn vrienden dan vandaan? Is “het druk hebben” tegenwoordig iets dat typisch is voor studenten?

Het lijkt er wel op. In oktober vorig jaar publiceerde de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) nog een onderzoek waaruit bleek dat meer dan 74 procent van de studenten zegt dat hij of zij vaak heel vaak emotioneel uitgeput is en dat een op de drie studenten volgens het onderzoek een verhoogde kans heeft op een burn-out.

Misschien kruip ik zelf, met mijn drukke leven, door het oog van de naald als het gaat om het krijgen van een burn-out. Aan het begin van dit schooljaar begon ik aan mijn nieuwe studie, ging ik op kamers, wilde ik drie commissies doen bij mijn nieuwe studentenvereniging, wilde ik twee keer in de week sporten, was ik vaak te vinden in de binnenstad en op feestjes en gaf ik me op voor een extra deeltijdopleiding van 16 tot 20 uur in de week. Als ik in het weekend dan thuiskwam bij mijn ouders, was vroeg op bed gaan het eerste wat ik deed. Om vervolgens zo’n 11 tot 13 uur bij te slapen.

Als het waar is dat ik op het nippertje ontsnapt ben aan het krijgen van een burn-out, dan heb ik de gouden tip voor mijn medestudenten: maak je niet druk! Wat is dát een heerlijke uitdrukking. Het omschrijft in mijn geval letterlijk wat er gebeurt. Ik heb het niet druk, ik maak mezelf druk. Jij – al kan ik in ieder geval voor mezelf spreken – bent degene die al die activiteiten onderneemt. Jij zegt “ja” tegen alles en iedereen en jij. Geeft. Jezelf. Geen. Rust.

Zo. Dat is eruit.

Ik wil niet de mindfulnessgoeroe uithangen, maar de beste remedie tegen drukte is prioriteiten stellen. Schrijf voor jezelf op wat je echt moet doen. Schrijf op wat er vandaag of deze week moet gebeuren en wat over een aantal weken ook nog wel kan. En al ben je nog zo gehecht aan je streaks op Snapchat, verwijder sociale media waar je niks aan hebt en waar je druk van wordt in je hoofd. Of zet je meldingen uit en bekijk je berichtjes wanneer je wél tijd hebt. Dan kun je binnenkort, als je weer tijd hebt, de appjes van je vrienden beantwoorden met: “Het gaat goed! Lekker rustig.”