Bagels & Beans aan het Haroekoeplein in Lombok heeft direct gereageerd op de klachten van bewoners over de verspreiding van flyers op geparkeerde fietsen. Veel van die flyers worden op straat gegooid, wat als zwerfafval blijft liggen. Sandra Westgeest uitte haar onvrede op Facebook.

“Het meeste zwerfvuil wordt veroorzaakt door onwetendheid. Ik wilde uitproberen hoe het werkt als je op social media een ‘knuppeltje in het hoenderhok’ werpt.” Haar oproep om te klagen bij Bagels & Beans werd tot nu toe door tweehonderd mensen ontvangen. Bagels & Beans is geschrokken van de klachten. “We hebben direct onze collega’s de straat opgestuurd om de flyers op te rapen. Samen met het hoofdkantoor gaan we op zoek naar alternatieve manieren voor promotie”, zegt Niek, eigenaar van Bagels & Beans Haroekoeplein. Tricia Kronenburg (marketing): “Het is best uniek dat op onze menukaarten het mobiele nummer van oprichter Ronald Bakker staat. Mensen kunnen hem direct benaderen voor klachten en suggesties. Wij staan daar altijd voor open.”

Bagels & Beans aan het Haroekoeplein

Bagels & Beans aan het Haroekoeplein
Foto: Femke Visch

Sandra heeft alternatieven bedacht die ze heeft gedeeld. “Acties op Facebook, ontbijt op bed en meer. Mijn ideeën zijn positief ontvangen. Als zij interesse hebben dan kunnen ze mij benaderen.”

Bewustwording
Het was volgens Sandra geen aanval op Bagels & Beans, maar wel de aanleiding om het zwerfafval in z’n algemene zin aan te kaarten. “Als 25 procent van de Utrechters elke dag één stuk zwerfvuil opraapt, dan blijft Utrecht schoner.”

Onder haar oproep kwamen reacties van wijkbewoners. Nicole: “Ik heb een nee-sticker op mijn deur, maar toch ontvang ik de flyers. Anders zetten ze het onder de voorruiten van auto’s.” Kim vond het een slechte actie, maar vindt dat de verantwoordelijkheid bij mensen zelf ligt. “Het is allesbehalve prima om het op straat te gooien. Neem het mee naar huis of deponeer het in afvalbakken.”